Om du precis som jag älskar Twix så är denna kakan verkligen något för dig. Sagolikt god! Tar lite tid men den är absolut inte svår att göra.
Botten
125 g mjukt smör
4 dl vetemjöl
0,5 dl socker
Kola
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
0,5 dl sirap
200 g mjölkchoklad
Tryck ihop ingredienserna till bottnen och tryck ut i en form på ca 20*30 cm. Grädda i 175 grader i 20 min.
Blanda ihop alla ingredienser till kolan i en kastrull och koka upp. Låt småkoka i 45-50 min. Gör ett kulprov,
kolan ska vara ganska lös men gå att rulla. Häll smeten över bottnen och ställ i kylen i ca 15 min.
Smält chokladen och häll den över den halft stelnade kolan. Låt stelna i kyl och skär sedan i rutor.
Förvara kakorna i en tättslutande burk i kylen. Jag gjorde ju misstaget att tro det var tillräckligt kallt i mitt skafferi
så jag hade en trevlig klump Twixkakor i min burk =)