Etiketter

, , , ,

Jag vet inte vad som har hänt men förr om åren har jag aldrig varit intresserad av att göra egen sylt, marmelad, saft osv men nu har jag snöat in på det helt och hållet. I sommar ska jag försöka få tag på så mycket olika bär som möjligt så jag kan testa att göra lite av varje =) Synd att vi bor i lägenhet annars hade jag odlat och haft bärbuskar och fruktträd. Men förhoppningsvis har jag snälla vänner i hus som kan tänka sig att dela med sig till mig 😉  (förstår ni alla vinken??) Jag lovar att ni ska få smaka det som görs.

I måndags var svärmor här uppe med rabarber till mig. Än så länge har det blivit rabarbercupcakes och rabarbermarmelad (mer om den i ett annat inlägg). Jag ska göra rårörd rabarbersaft med men har lite saker som måste inhandlas först. Jag har ju ingen sån ställning där den ska rinna av, plus att jag vill ha en hålslev så jag kan skumma av (sen när jag gör annan saft). Men nu till de friska och saftiga rabarbercupcakes som har bakats idag. Receptet är ett som jag brukar använda när jag gör bärcupcakes, jag har testat en del och detta är det jag tycker fungerar bäst. Har hittat det hos Matarkivet.

 

 

Rabarbercupcakes

125 g rumstempererat smör

2 dl socker

2 ägg

1,5 dl mjölk

4,5 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1-2 rabarber skuren i småbitar

 

– Vispa smör och socker poröst

– Tillsätt äggen, ett i taget

– Rör sedan ner mjöl, bakpulver och mjölk

– Lägg några rabarberbitar i botten på varje form och klicka över smeten

– I mitten av ugnen, 175 grader i ca 15 min

 

Fläderfrosting 

140 g rumstempererat smör

200 g florsocker

3 msk koncentrerad flädersaft

 

– Blanda smör och florsocker, vispa tills det har blivit mjuk och fluffigt. Det kan ta en stund.

– Tillsätt flädersaften och vispa lite till.

 

För att få den tvåfärgad så delade man upp frostingen i två skålar och blandar i den gelefärg man vill ha. Sen lägger man frostingen i vars en spritspåse och klipper hål. Dessa två lägger man sedan ner i ytterligare en spritspåse där man även harvtyllen. Sen är det bara att spritsa =)

